duminică, 30 noiembrie 2014

AVIOANE CRAIOVA - Preambul

    M-am nascut si am crescut in Craiova, intamplator parintii mei avand casa chiar pe axa pistei de zbor.
Zburau MIG- urile 15 zi si noapte, doar eram in plin razboi rece. Cateodata era greu sa adormi mai ales cand decolau spre oras , poate spre miezul noptii. Era frumos, dar parca era o teama ca intr-o zi sau poate o seara vor decola chiar sa lupte , cine stia !!
Eram in primul an de liceu si colegul meu de banca mi-a spus ca s-a infiintat Fabrica de avioane (avea un unchi care lucra acolo ca sofer al directorului  - l-am cunoscut mai tarziu , era unul din cei mai buni mecanici de motoare - era poreclit nea Mossi - tatal sau il botezase poate nefericit Mussolini).
Circulau  legende  ca fabrica este secreta si este construita subteran (parea un mister deplin intr-un oras mic cum era Craiova). Ca si anecdota , fabrica avea indicativul UZINA 444 - care probabil trebuia sa fie secret, dar a aparut pe tablitele autobuzelor care mergeau acolo cu muncitori,
Ce se intamplase de fapt ?
Ceausescu semnase cu Tito ( pentru cei mai tineri ce nu stiu,  Tito era conducatorul Yugoslaviei- stat cu o deschidere mult mai mare catre vest) , un contract pentru fabricarea a cate 200 avioane  IAR 93 pentru fiecare tara. Era o decizie politica radicala, de rupere a dependentei militare de URSS in aviatia militara. Urma sa fie un avion proiectat si realizat in cooperare cu Yugoslavia, preponderent cu tehnologie din Marea Britanie. Un program ambitios si foarte costistor , ce trebuia sa faca din Romania una din putinele tari care produc avioane militare cu reactie si nu numai atat.
S-a dorit o relansare a industriei de aviatie, pe fondul ego-ului national datorat lui Vlaicu, Vuia , Coanda si nu in ultimul rand, istoriei Indusrtiei de Aviatie Romane - IAR - ce disparuse dupa al doilea razboi mondial  datorita rusilor, care in calitate de invingatori, desfiintasera aceasta industrie.
Nu puteam uita ca IAR Brasov , ce produsese IAR-ul 80, se transformase in fabrica de tractoare.
Programul de aviatie inceput in anii '70, a insemnat proiectul IAR 93 si construirea fabricii de Avioane Craiova, proiectul IAR 330 PUMA si IAR Ghimbav, proiectul BAC 1-11 si Romaero, impreuna cu INCREST -institutul de proiectare , METAV - fabrica de metalurgie pentru aviatie si AEROFINA - fabrica de aparate bord, CIZ - Centrul de incercari in zbor Craiova.  mai vechea UZINA REPARATII BACAU - actual Aerostar si poate cel mai important, dezvoltarea invatamantului mediu si superior pentru tehnicieni si ingineri de aviatie.
La inceputul anilor '90 am intalnit cativa specialisti din Ministerul de Finante care sustineau ca acest program a costat Romania circa 10 miliarde dolari . Chiar intrebau ironic daca stim cate rosii si castraveti au fost exportate pentru sustinera acestui program.
Ce s-a realizat ? Greu de spus . Fabricile au disparut sau supravietuiesc cu greu, iar specialistii formati cu eforturi mari, au plecat peste mari si tari .......
Dar vorbeam de Avioane Craiova, probabil situata in inima Olteniei datorita ambitiilor lui Ceausecu si nu datorita unor traditii sau legaturi cu aviatia in acasta zona preponderent agricola ca si economie.
Si totusi , pe o tarla de langa aerodromul miltar construit de nemti si dotat atunci cu MIG-uri, cu personal preluat de la Electroputere sau alte mici fabrici locale, cu muncitori care erau veniti direct de la tara, ingineri care nu vazusera un avion, s-a construit aceasta fabrica a carei istorie tumultoasa as dori cu voia D-vs sa o comentam pro si contra !

Va multumesc,

Grigore








Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu